Op werkdagen voor 11u besteld, 's avonds al in huis!
Op werkdagen voor 11:00 besteld, dezelfde avond al in huis!
Smart home installatieservice
Bereikbaar op +31 73 762 0 762

Philips Hue App, Siri 'iCloud data synchronisatie is bezig', hoe los ik dat op?

Probeer je de Apple Siri stembediening in de Philips Hue App, maar staat er 'iCloud data synchronisatie is bezig. Wacht een paar minuten en probeer het dan opnieuw.'? Dan ben je niet de enige, we hebben diverse oplossingen geprobeerd, maar zijn nog niet tot een betrouwbare procedure gekomen. Je kan een van de volgende 'oplossingen' proberen.

Heeft iets voor jou gewerkt, of zie je een stap die anders kan of moet? Dan horen we het graag! (Servicedesk@robbshop.nl).

Opnieuw inloggen in iCloud?

Een van de oplossingen die door sommigen (waaronder Philips) wordt genoemd is onderstaande, we hebben de procedure iets uitgebreider gemaakt (zoals een reservekopie stap), voor ons leek het een keer te werken, maar later slaagden we er niet in om het euvel op te lossen:

  1. Sluit de Philips Hue App
     
  2. Open de 'Instellingen' van je Apple apparaat (dus niet instellingen in het menu van de Hue App)
     
  3. Ga naar 'iCloud' > Reservekopie > Maak nu reservekopie
    Toelichting: Deze stap is mogelijk nodig om te voorkomen dat je in de volgende stap nog niet gesynchroniseerde data kwijtraakt. Of je ook werkelijk wat kwijt kan raken daarbij of niet, het lijkt een veilig idee een recente backup te hebben, voordat je e.e.a. gaat resetten.
     
  4. Ga naar Instellingen>iCloud en onthoud je Apple ID en bedenk of je je wachtwoord nog wel weet alvorens je gaat uitloggen.
     
  5. Kies 'Log uit' (je moet met het internet verbonden zijn om uit te kunnen loggen)
    Toelichting: Het kan zijn dat informatie die je in iCloud bewaart wordt verwijderd van je telefoon zodra je uitlogt. Wanneer je zometeen weer inlogt zal die informatie vermoedelijk weer terugkomen, maar we lezen dat sommige informatie zoals voor ApplePay daarna opnieuw ingevoerd zou moeten worden. Indien iemand het idee heeft dat er (al dan niet tijdelijk) meer verdwijnt horen we het graag.
     
  6. Open de Philips Hue App, ga naar het menu > Instellingen > Siri stembediening
    Nu krijgen wij de melding 'Helaas werd jouw HomeKit ondersteunende Bridge niet gevonden...'. Als je 'Try again' kiest (terwijl je in hetzelfde netwerk bent als je Bridge) krijg je mogelijk deze melding:
    Een andere gebruiker heeft de HomeKit ondersteunende Bridge al gekoppeld. Vraag deze gebruiker om zijn of haar HomeKit-configuratie met jou te delen, zodat ook jij gebruik kunt maken van Siri stembediening.' 
    Dat is niet zo vreemd denken wij, de App zal vermoedelijk weer toegang nodig hebben tot je HomeKit instellingen in de iCloud-sleutelhanger om te constateren dat je dezelfde gebruiker bent.
    Philips meldt deze stap vóórdat je weer gaat inloggen in je iCloud, mogelijk omdat dit iets in de Hue App moet triggeren, we weten het niet. 
     
  7. Ga naar de 'Instellingen' App op je Apple apparaat > iCloud. En voer je apple ID en wachtwoord in.
    Waarschijnlijk krijg je de vraag om je contacten en dergelijke te combineren. Combineren leek ons een goed idee om risico op dubbele contacten te voorkomen (gevolgen van niet combineren hebben we niet getest)
     
  8. Kies vervolgens in ditzelfde iCloud instellingen menu:  'Sleutelhanger'  en schakel 'iCloud-sleutelhanger' in.
    Doe je deze stap niet dan krijg je in de Philips Hue app de melding 'Schakel 'iCloud-sleutelhanger in..', we vermoeden dat in de sleutelhanger alle koppelingssleutels tussen HomeKit en apparaat worden opgeslagen (bron?).
     
  9. Zet vervolgens je Apple apparaat uit en start deze weer op, althans dat was bij ons nodig, omdat de Philips Hue app anders bleef zeggen 'Een andere gebruiker heeft de HomeKit ondersteunende Bridge al gekopppeld...' na de herstart leek de app wel te herkennen dat het om dezelfde gebruiker ging.
     
  10. Ga naar de Philips Hue App en kies opnieuwe instellingen > Siri stembediening

De app zou het nu weer moeten doen. Bij ons slaagde dit proces een keer wel en later niet, mogelijk is een andere volgorde van stappen nodig of klopt een van bovenstaande stappen niet (volledig).

Opnieuw inloggen met de iCloud-sleutelhanger?

Omdat we uiteindelijk met bovenstaande stappen niet meer tot oplossing kwamen hebben we gepoogd e.e.a. op te lossen door in- en uit te loggen met de iCloud-sleutelhanger.

  1. Sluit de Philips Hue App
     
  2. Open de 'Instellingen' van je Apple apparaat (dus niet instellingen in het menu van de Hue App)
     
  3. Ga naar 'iCloud' > Reservekopie > Maak nu reservekopie
    (voor alle zekerheid)
     
  4. ga naar instellingen> iCloud > Sleutelhanger
     
  5. zet 'iCloud-sleutelhanger' uit.
     
  6. ga naar instellingen> iCloud > Sleutelhanger

  7. zet 'iCloud-sleutelhanger' aan (inclusief de opvolgende authorisatie-stap)
     
  8. Open de Philips Hue App
     
  9. Ga naar de Philips Hue App en kies instellingen > Siri stembediening

Mogelijk dat dit helpt of dat er een tussenstap nodig is.

HomeKit configuratie herstellen?

Omdat we uiteindelijk met bovenstaande stappen niet meer tot oplossing kwamen hebben we gepoogd e.e.a. op te lossen door de HomeKit-configuratie te resetten.

  1. Sluit de Philips Hue App
     
  2. Open de 'Instellingen' van je Apple apparaat (dus niet instellingen in het menu van de Hue App)
     
  3. Ga naar 'iCloud' > Reservekopie > Maak nu reservekopie
    Deze stap is mogelijk nodig om te voorkomen dat in de volgende stap nog niet gesynchroniseerde data verloren raakt. Of om nog terug te kunnen naar een backup indien de reset van HomeKit instellingen niet het gewenste resultaat geeft (zoals bijvoorbeeld een noodzaak de Bridge te resetten omdat HomeKit er niet meer mee gekoppeld is)
     
  4. ga naar instellingen> iCloud > Sleutelhanger
     
  5. zet 'iCloud-sleutelhanger' uit. 
    Althans we vermoeden dat wanneer de volgende stappen worden uitgevoerd (reset van HomeKit) dat het handig is dat dat niet naar de iCloud wordt gesynchroniseerd, omdat daarin mogelijk de sleutel zit opgeslagen voor de koppeling tussen de Bridge en HomeKit. Die wil je niet kwijtraken, want dan is mogelijk een reset van de Bridge nodig, om ze opnieuw met elkaar te koppelen. Op dit moment kennen we de werking nog niet op codeniveau om te kunnen bevestigen of het inderdaad zo werkt (kan iemand dit wellicht bevestigen?) 
     
  6. ga naar instellingen> privacy > HomeKit > 'Herstel HomeKit-configuratie'
     
  7. ga naar instellingen> iCloud > Sleutelhanger
     
  8. zet 'iCloud-sleutelhanger' aan (inclusief de opvolgende authorisatie-stap)
     
  9. Open de Philips Hue App
     
  10. Ga naar de Philips Hue App en kies instellingen > Siri stembediening

Verwijderen Homekit configuratie en Hue App

Van een klant hoorden we dat het probleem was opgelost na deze stappen:

  1. verwijder Homekit instellingen: instellingen> privacy > HomeKit > 'Herstel HomeKit-configuratie' 
  2. verwijder de Philips Hue app (handig dan eerst je scenes te hebben gesynchroniseerd, dat gaat automatisch wanneer je met de app met ingelogd op je meethue account)
  3. installeer opnieuw de Philips Hue app

We kunnen nog niet bevestigen of deze stappen compleet en werkzaam zijn voor alle of sommige scenario's.

Opgelost?

Indien (een deel van) bovenstaande bij jou tot oplossing heeft geleid horen we het graag. 

Niet opgelost? Reset de Bridge

Indien bovenstaande niet tot oplossing heeft geleid zal mogelijk een Bridge reset tot oplossing leiden (knop onderop de Bridge 10 tellen indrukken). Een Bridge reset leidt echter mogelijk tot verlies van al je scenes, instellingen en je zal daarna al je Hue verlichting opnieuw handmatig moeten koppelen middels het serienummer op de lampen. Dat kan indien je veel lampen hebt best een uurtje kosten.

We hopen een betrouwbare procedure te vinden zonder een noodzaak tot een reset van de Bridge, of dat een update van Apple iOS (/HomeKit) en/of de Philips Hue app spoedig tot een oplossing leidt.